YETKİM Kimlik Servisi
Yetkim Kimlik Servisi
YETKİM, Ulusal Akademik Ağı ULAKNET’e bağlı yüksek eğitim ve araştırma kurumları için kurulmuş kimlik federasyonudur.
YETKİM, web kaynakları için Tek Oturum Açma (TOA) yöntemini ile kimlik doğrulama ve yetkilendirme altyapısı sağlar. Bu altyapı ile kurumlararası web kaynaklarına erişim basit ve güvenli olur.
TOA, tek bir kullanıcı ile tek oturum açarak tüm servislere erişim sağlayan bir kimlik doğrulama ve yetkilendirme mekanizmasıdır. Bu yöntem kullanıcılar için kullanıcı adı parola yönetimini kolaylaştırırken, sistem yönetimi için ihtiyaç duyulan işgücünü de azaltır. Böylece kullanıcıların e-posta, kütüphane ve öğrenci sistemi gibi farklı servislere tek bir adımda erişimi sağlanmaktadır.
Kimlik Federasyonu altyapısında;
- kişilerin tek bir kimlik bilgisi bulunur ve bu bilgiyi kendi kurumu kayıt altına alarak, güvenlik ve gizliliğini sağlar.
- kimlik bilgisi ile tek giriş yapılır ve çıkış yapılana veya servis erişimi için kullanılan web tarayıcısı kapatılana kadar kimlik bilgileri tekrar doğrulatılmaz.
- web kaynağı yöneticisi kullanıcı kimlik bilgilerini saklamak ve güvenliğıni sağlamak zorunda kalmaz, kimlik doğrulama ile ilgili işlem yapmaz.
- kimlik doğrulama işlemi kişilerin kendi kurumları tarafından yapılır.
- servis sağlayıcılar ve kimlik sağlayıcılar hizmetleri ile ilgili üstveriyi karşılıklı paylaşırlar.
YETKİM, TÜBİTAK ULAKBİM tarafında işletir.
YETKİM aynı zamanda eduGAIN üyesidir. eduGAIN Avrupa Akademik ağı GEANT tarafıdan işletilen küresel bir hizmettir. 73 farklı ülkenin eğitim ve araştırma ağları tarafından işletilen federasyonların katılımı ile 2.600’den fazla kimlik sağlayıcısı ve 1.800’den fazla hizmet sağlayıcısı aynı çatı altında toplanmıştır.
eduGAIN hakkında daha detaylı bilgiyi aşağıdaki adreste bulabilirsiniz.
ADYÜ yetkim kurumsal kimlik doğrulama süreci için;
- ADYU kurumsal e-posta hesabınızın olması gerekmektedir.
- ADYU kurumsal e-posta adresi olmayan personellerimiz e-posta istek formu doldurulup Bilgi İşlem Daire Başkanlığı Sistem Birimi'ne başvuruda bulunmaları gerekmektedir.
- Öğrencilerimizin e-posta adresleri kayıt yaptırdıktan sonra otomatik olarak açılmaktadır. Otomatik açılan e-posta adresleri ve şifreleri aşağıdaki şekildedir.
Mail adresi = oğrencinumarası@adiyaman.edu.tr
Şifre ise = İsmin ilk harfi büyük + soy isimin ilk harfi küçük + T.C. kimlik numarası şeklindedir.
Örneğin; öğrenci numarası 15201020 ve T.C. kimlik numarası 12345678912 olan Müslüm Taşkın’ın mail adresi ve şifresi şu şekildedir.
Mail adresi = 15201020@adiyaman.edu.tr
Şifre ise = Mt12345678912 şeklindedir. (Not: Öğrencinin isminde veya soyadında Türkçe karakter var ise örneğin Şakir Önder gibi şifre İngilizce karakter olacak şekilde So olarak girilmelidir.)
- ADYU kurumsal e-posta şifrenizi unuttuysanız veya değiştirmek isterseniz buradan yeni şifre oluşturabilirsiniz (Not: Türkçe karakter olmamasına dikkat ediniz.).
- Yetkim Kurumsal Kimlik doğrulama şifrenizi ile e-posta şifreniz aynı değildir. Yetkim şifresini alabilmek için e-posta ve şifresini bilmeniz gerekmektedir. Bilmiyor iseniz yukarıdaki adımları takip edebilirsiniz.
- Yetkim Kurumsal Kimlik doğrulama şifrenizi alabilmeniz için mail adresi ve şifresini bilmeniz gerekmektedir.
- Yetkim Kurumsal Kimlik Doğrulama için Kullanıcı Adı ve Şifre alma adımları aşağıda anlatıldığı gibidir.
-
Gelen ekrana Mail adresini ve Şifresini girip giriş butonuna tıklıyoruz.
-
Giriş butonuna tıkladıktan sonra açılan ekrana sırası ile T.C. Kimlik numaramızı ve kimlik doğrulama için kullanmak istediğimiz şifreyi yazıyoruz.
-
Bilgiler girildikten sonra şifre ekranına girildikten sonra aşağıdaki resimdeki gibi Şifreyi Güncelle butonu gözükecektir. Şifreyi güncelle butonunu tıkladıktan sonra işlem tamamlanmış olacaktır.
Şifremi güncelle butonuna tıkladıktan sonra kullanıcı adınız ve şifreniz aşağıdaki resimde görülecektir. Artık kullanıcı adı ve şifrenizi Yetkim Kimlik Doğrulama Siteminde kullanabilirsiniz.
- Yetkim Kurumsal Kimlik Doğrulama Şifrenizi oluşturmak veya değiştirmek için tıklayınız.